Nový zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu

29.01.2009 00:00

Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu

Dne 1. 9. 2008 nabyl účinnosti zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jen „Zákon“), který se může dotknout i některých z Vás.

Tento Zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství, zároveň navazuje na přímo použitelné předpisy Evropských společenství a upravuje

a)         některá opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,

b)         některá práva a povinnosti fyzických a právnických osob při uplatňování opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,

a to za účelem zabránění zneužívání finančního systému k legalizaci výnosů z trestné činnosti a k financování terorismu a vytvoření podmínek pro odhalování takového jednání. 

Původní právní úprava obsažená v zákoně č. 61/1996 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti byla tímto zákonem zrušena a nahrazena. Zákon jednak přebírá předchozí právní úpravu a upravuje nové instituty a změny předchozí právní úpravy. 

Jednou ze změn, které Zákon přináší je nová definice obchodu a obchodního vztahu.

Obchodem se nově rozumí každé jednání povinné osoby s jinou osobou, pokud takové jednání směřuje k nakládání s majetkem této jiné osoby nebo k poskytnutí služby této jiné osobě.

Obchodní vztah je dle tohoto zákona definován jako smluvní vztah mezi povinnou osobou a jinou osobou, jehož účelem je nakládání s majetkem této jiné osoby nebo poskytování služeb této jiné osobě, jestliže je při vzniku smluvního vztahu s přihlédnutím ke všem okolnostem zřejmé, že bude obsahovat opakující se plnění.

Zákon dále mimo jiné přináší zejména rozšíření a zpřesnění okruhu povinných osob. Nově jsou tak povinnými osobami i ty, jejich služby spočívají v zakládání právnických osob; jednání jako statutární orgán nebo jeho člen, další osoba, která je oprávněna jménem nebo za právnickou osobu jednat, anebo jiná osoba v obdobném postavení, pokud výkon této služby je pouze dočasný a souvisí se založením a správou právnické osoby; poskytování sídla, adresy, popřípadě i dalších s tím souvisejících služeb pro jinou právnickou osobu; jednání jako pověřený akcionář pro jinou osobu, pokud tato osoba není společností, jejíž cenné papíry jsou přijaty k obchodování na regulovaném trhu, a která podléhá požadavkům na zveřejnění informací rovnocenným požadavkům práva Evropských společenství,

Nová úprava zároveň snižuje hranici pro povinnost identifikace klienta z 15.000 EUR na 1.000 EUR. 

Dle důvodové zprávy k Zákonu, je důvodem tohoto snížení především snaha o omezení možnosti „rozmělňování“ transakcí za účelem utajení klienta a usnadnění pozice povinné osoby při provádění identifikace, vyžadování identifikačních údajů a informací o jednotlivých obchodech. V některých případech stanovených v Zákoně je však identifikace klienta vyžadována vždy, bez ohledu na výše uvedený limit, např. v případě podezřelého obchodu.  

Nově je také možné provést první identifikaci před notářem nebo v přenesené působnosti krajským úřadem nebo obecním úřadem obce s rozšířenou působností.

Zákon současně umožňuje převzetí identifikace provedené úvěrovými a finančními institucemi, a to i mezi státy, pokud zahraniční instituce podléhá srovnatelné právní regulaci.

Zákon dále zavádí novou povinnost pro povinné osoby a tou je kontrola klienta. Tato kontrola klienta zahrnuje získání informací o účelu a zamýšlené povaze obchodu nebo obchodního vztahu, zjišťování skutečného majitele, pokud klientem je právnická osoba, získání informací potřebných pro provádění průběžného sledování obchodního vztahu včetně přezkoumávání obchodů prováděných v průběhu daného vztahu za účelem zjištění, zda uskutečňované obchody jsou v souladu s tím, co povinná osoba ví o klientovi a jeho podnikatelském a rizikovém profilu, přezkoumávání zdrojů peněžních prostředků.

Kontrolu klienta provedou povinné osoby, zejména banky, při obchodu svých klientů v hodnotě 15.000 EUR a vyšší.

Povinné osoby mají i dle tohoto Zákona informační povinnost. Zjistí-li povinná osoba v souvislosti se svou činností podezřelý obchod, oznámí to Ministerstvu financí bez zbytečného odkladu, nejpozději do 5 kalendářních dnů ode dne zjištění podezřelého obchodu, či České národní bance, pokud jde o povinné osoby, vůči nimž vykonává dohled, správnímu úřadu s působností nad dodržováním zákona o loteriích a jiných podobných hrách u držitelů povolení k provozování sázkových her a ve vybraných případech i České obchodní inspekci.

Jak vyplývá z důvodové zprávy k tomuto Zákonu, musí být pro některé profese v zájmu zajištění ústavních práv zachovány výjimky z povinnosti ohlašovat informace získané před soudním řízením, během něj či po něm, nebo v průběhu zjišťování právního postavení klienta. Při právním poradenství je tak nadále uplatňováno profesní tajemství, ledaže se povinná osoba účastní praní peněz nebo financování terorismu, nebo povinná osoba ví, že klient vyhledal právní poradenství za účelem praní peněz nebo financování terorismu. Povinná osoba v takovém případě podezřelý obchod neoznamuje Ministerstvu financí, ale oznámí jej příslušné profesní komoře.